dinsdag 23 april 2013

De staartdeling

Vandaag leerden we de staartdeling!!! Dit is al cijferend delen. Dit is niet gemakkelijk. 
In een staartdeling wordt niet alleen gedeeld maar ook vermenigvuldigd en afgetrokken.
We doen het zo:

 Eerst schatten we: van 639 maken we 600en delen dit door 3 = 200

 Ik doe 6H gedeeld door 3 = 2H  want 2H maal 3 is 6H. We keren dus terug. Ik doe 6 - 6 en heb niks over!
 Ik laat de 3T zakken naast de rest van de H. Ik doe  3T : 3 is 1T want 1 T x 3= 3T
 3T - 3T = 0 T over
 Ik laat de 9E zakken naast de rest van de T. Ik deel 9E door 3= 3E. 
want 3E x 3= 9E. 9E - 9E is 0E over!


Dit zijn natuurlijk de gemakkelijke staartdelingen. Elke keer wordt het natuurlijk een beetje moeilijker... Zo werken we met rest, is een T niet deelbaar of moeten we getallen samen nemen....
Ook hier zijn de tafels heeeeeeeel belangrijk! Als je weet dat 63 : 9= 7 dan weet je ook dat 9 7 keer gaat in 64 maar niet  in 61.... Deze staartdelingen zijn de basis voor heel wat staartdelingen die uw kind zal maken in de komende leerjaren! De tafels blijven dus heel belangrijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten